Trekking :: Visokogorstvo :: Transverzale :: Satorske ture

Home

Trekking - Crna Gora - Primorska transverzala I deo (5 dana - satorska tura)

duzina: 114 km :: ukupan uspon: 5.850 m :: ukupan spust: 6.650 m
broj ucesnika 4 :: potrebno vreme za prelazak staze 53 sata (9+12+14+16+2)
akcija izvedena: 21.04-25.04 2010 god.

Opis staze

1. dan - Lunje - Dobri do / 19 km :: uspon 1.800m :: spust 1.500m :: 9 sati

Transverzala pocinje kod cesme u selu Lunje. Prateci ucrtanu stazu iz karte koja se nalazi u vodicu Primorske transverzale (sto ce se cesto pokazati kao pogresno) kod druge cesme smo otisli udesno prema vrhu Kamisora (trebalo je levo prema vrhu Ranga). Staza je dobra ali na putu nismo nigde primetili markaciju.
Obzirom da nismo imali informaciju o stanju markacija na stazi smatrali smo da je prilozena topo karta tacna. Nakon izlaska na prevoj pokusavamo da pronadjemo eventualnu markaciju te nastavljamo putem sve do cesme u Knjezevdolu kada konacno shvatamo da markaciju necemo naci. Odlucili smo da polako pocnemo uspon na Lisinj, te precicom kroz sumu pokusavamo da dodjemo do staze ucrtane ka karti. Iduci izohipsom dolazimo polako do delova staze i nadalje se krecemo prema Koti Debelin (1262m) gde prvi put uocavamo markaciju i odakle izlazimo na najvisi vrh Lisinja - Loska (1353m), sto je ujedno i KT (kontrolna tacka) broj 15.
Uvidjamo da je markacija na stazi odlicno uradjena, ali je deo od Lunja do Debelina pogresno ucrtan na topo karti iz vodica (ili je mozda u medjuvremenu menjana trasa transverzale). Nadalje sledimo markaciju i spustamo se prema selu Veliki Mikulici, a potom odlazimo do crkve u Dobrom dolu u podnozju Rumije. Ostavljamo visak stvari, penjemo se na najvisi vrh Rumije - 1595m, a potom istom stazom vracamo nazad te razmestamo satore na poljani pored crkve gde spavamo prvu noc.

Korisne informacije:
Iz Beograda je najbolje krenuti vecernjim vozom u 22.00 casa za Bar (preporuka je da se koriste kuset kola). U Bar se stize u jutarnjim casovima (posle 08.00). Taxi do Lunja mozete iznajmiti odmah na stanici po ceni od 12 eur.
Na ovoj deonici transverzale pijace vode ima u Lunju, Velikim Mikulicima i izvoru Glera te nije potrebno nositi vise od 2 litra.
Markacija na celoj transverzali je odlicna sem retkih izuzetaka. Topo karte iz vodica mozete koristiti samo informativno jer ucrtane staze sadrze dosta nepodudarnosti sa realnom markiranom trasom. Obzirom da smo mi odmah u startu krenuli pogresnim pravcem u zip arhivi je dodat trek (d01 pravi) za koji smatram da realno prati markaciju od Lunja do Debelina, tj. Loske.
U blizini mesta za bivakovanje nalazi se jak izvor Glera, udaljen oko 150m.

2. dan - Dobri do - Popov do / 26 km :: uspon 1.000m :: spust 1.400m :: 12 sati

Ujutru krecemo putem koji ide podnozjem Rumije u pravcu severa, a potom se penjemo stazom do prevoja Bijela Skala - KT 14. Dalje idemo do Gurze, potom istocno do zaravni Cukuljeri, a zatim i do Sutormana - vrha Tvrdoc (859m) koji je ujedno i KT 13.
Nastavljamo do cesme Djolaza i odvojka za Popov do (oko 2 km asfaltom), gde ulazimo na kamenitu stazu koja nas odvodi do prostrane livade i bistijerne u Popovom dolu gde podizemo satore.

Korisne informacije:
Izvorske vode na stazi ima na izvorima Lizalo i Markov kamen i cesmi Djolaza. U Popovom dolu kod bivaka se nalazi bistijerna. Takodje usput ima nekoliko bistijerni sa vodom. Ova voda moze da se koristi za pice samo uz prethodni hemijski tretman (npr. tabletama Aquatabs koje se mogu kupiti u mrezi Farmanea apoteka).

3. dan - Popov do - Brajici / 30 km :: uspon 1.300m :: spust 1.150m :: 14 sati

Ustajemo vrlo rano i u 05.00 krecemo dalje prema vidikovcu Tri roge. Uz manje odstupanje od markacije (sto smo uocili tek kod bunara kod 3 roge) stizemo do vidikovca gde ugledasmo Canj kao na dlanu. Spustamo se do reke, te preko Presjeke stizemo na Mijovica krs (Gomila 671m) gde je KT 12. Nastavljamo dalje do odvojka za vidikovac Velji Kosmac (881m). Ostavljamo stvari i vrsimo uspon na vidikovac odakle vidimo Lisinj i Rumiju, ali i Lovcen. Zaista vredno truda.Vracamo se istom stazom i nastavljamo prema katunu Ogradjenica gde je KT 11. Od katuna sledimo put koji nas vodi do tvrdjave Kosmac - KT 10. Spustamo se serpentinama do kafane u selu Brajici gde u kuci pored kafane pronalazimo privatni smestaj. Idealna prilika za tusiranje i odmor u pravom krevetu.

Korisne informacije:
Vode na stazi ima kod 3 roge, slabasnom izvoru na Presjeci, katunu Ogradjenica i naravno, Brajicima. U Brajicima radi kafana. Danasnji dan karakterise nekoliko fantasticnih vidikovaca, interesantan teren, predivan krajolik, mir, spokoj i odsustvo civilizacije. Sve ovo zajedno predstavlja zaista jedinstven dozivljaj. Vazdusnom linijom tako blizu mora, a vekovima udaljeno od vreve i tekovina savremenog zivota. Za smestaj u Brajicima se treba raspitati na tel 068/705-113 (Daca). Racunajte na cenu od 7-8 eur po osobi.

4. dan - Brajici - Krstac / 32km :: uspon 1.750m :: spust 1.650m :: 16 sati

Ustajemo pre zore i krecemo na uspon do podnozja Kulijesa. Zaobilazimo Mainski i Rujiski vrh te dolazimo podno Kolozunskih greda. Prelazimo citav greben sa koga se pruza odlican pogled. Stizemo i na sam vrh Babina glava (1.474m) koja je i KT 9. Sledi manji spust do staze koja vodi prema Trestenickom vrhu. Ovde nailazimo na sneg na stazi (na 1.200m!) koji ce nas pratiti narednih 5 sati i koji ce nam umnogome otezati danasnji dan. Prvo vrsimo uspon (stvari smo ostavili na stazi) na Trestenicki vrh - 1489m - KT8, a potom sledi spustanje do Ivanovih korita.
Nadalje idemo do kote V. Bostur gde ostavljamo stvari i vrsimo uspon na Jezerski vrh (1657m). Vracamo se istom stazom (stalno po snegu) do stvari i odlazimo do prevoja Medjuvrsje koji razdvaja Jezerski vrh i Stirovnik. Uskoro stizemo do izvora Medjuvrsje koji je ujedno i poslednja kontrolna tacka na ovom delu transverzale - KT 7. Sledi spust do katuna Vuci do, a potom i silazak do prevoja Krstac gde postavljamo satore. Dolaskom na Krstac je prakticno zavrsen obilazak prvog dela transverzale.

Korisne informacije:
Vode ima na Ivanovim koritima, cesmi Jama pod Jezerskim vrhom, izvoru Medjuvrsje i na prevoju Krstac. Pojava snega na 1.200m nakon spusta sa Kolozunskih greda nam je ukazala na surovu klimu koja vlada na Lovcenskom delu (za razliku od ostalog terena na transverzali). Takodje smo uocili i veliku kolicinu snega na Orjenskom delu transverzale, te je vec tada odluceno da se nastavak obilaska transverzale izvrsi pred kraj maja - pocetak juna. Obilazak surovog kraskog terena na Orjenu pod snegom koji se topi svakako nije preporucljiva aktivnost.

5. dan - Krstac - Kotor /7km :: uspon - :: spust 900m :: 2 sata

Ovaj deo trase nije deo zvanicne transverzale vec se vodi kao prikljucna staza. Ali svakako predstavlja nesto sto treba obavezno preci. Stara karavanska staza sa preko 50 serpentina nas polako ali sigurno spusta u Kotor.

Korisne informacije:
Iz Kotora se moze vratiti popodnevnim autobusom. Ukoliko se ustane dovoljno rano te stignete u Kotor do 07 sati mozete uzeti taxi do Tivta, pa u Tivtu uhvatiti autobus u 07.40 za Beograd. Takodje postoji varijanta da se ode lokalnim busom do Bara i da se vrati vozom u 12.20.

Opste napomene:
Transverzala je dosta teska i zahteva veoma dobru kondiciju. Treba nositi sto manje stvari, a hrane od 4-5 kg max (uglavnom dehidrirane)
Svakako preporucujem da se pre polaska obavezno nabavi dnevnik transverzale koji se moze kupiti preko planinarskih drustava u Crnoj Gori. Preporuka je i da se kupi Vodic kroz Primorsku transverzalu koji sadrzi jos dosta korisnih infomracija.
Transverzala je odlicno markirana (osim par manjih delova) crveno belom markacijom, uz povremene oznake PPT. Na znacajnijim raskrsnicama postavljene su i informativne table. Pecati se nalaze postavljeni na metalnim stubovima ukopani u zemlju na kontrolnim tackama. Potrebno je nositi jastuce za pecate i mastilo.

Na slici: Ucesnici PPT na pocetku akcije kod izvora u selu Lunje
(s leva na desno): Vlada Radivojevic, Djeric Dragan, Ostic Miroslav, Dejan Rankovic

Autor:Ostic Miroslav

Track logs (.zip)
Uslovi koriscenja
Informacije sadrzane na ovom sajtu su namenjene iskljucivo za licnu upotrebu i nije dozvoljeno koriscenje istih u svrhu sticanja bilo kakve materijalne koristi. Sve informacije koristite na vlastitu odgovornost. Molimo Vas da detaljnije uslove koriscenja procitate ovde